Tęcza cukru w klasie drugiej

W ramach czwartych zajęć z zakresu innowacji „Jestem małym odkrywcą” uczniowie klasy drugiej wykonywali tęczę z cukru. Doświadczenie polegało na przygotowaniu w probówce mieszaniny składającej się z trzech różnokolorowych warstw cieczy o różnym stężeniu i barwie.

Do wykonania zadania potrzebowaliśmy letnią wodę, cukier oraz trzy kolorowe barwniki, np. trzy kawałki różnokolorowej krepy. W każdym kubeczku po wymieszaniu wody z cukrem w odpowiednich proporcjach, nie tylko zmienił się poziom wody, ale również gęstość cieczy. Im więcej cukru tym bardziej wzrasta gęstość naszej substancji. Dlatego gęste syropy są tak słodkie. Dzięki temu, że nasze ciecze są różnej gęstości nie mieszają się, tak szybko i tworzą warstwy w naczyniu, dając nam efektowną tęczę. Eksperyment się udał. Każda grupa wykonała swoje zdanie na szóstkę.

Angelika Drozd